Tehnike kreativnog mišljenja
Kretivan proces i kreativno mišljenje su
redovni pratioci života i čine ga zanimljivijim, zabavnijim i naprednijim. Slobodno možemo reći da ne postoji osoba koja
ne može biti kreativna, bitno je
samo da postoji želja. U poslednje vreme raste broj ljudi koji veruju da se
tehnike kreativnog mišljenja mogu učiti i razvijati.U jednom istraživanju sprovedenom na mlađoj populaciji 94 % ispitanika se
izjasnilo da je „uspeh” najvažnija stvar u životu. A da bi to postigli moramo biti kreativni jer kreativnost predstavlja
ključnu
veštinu uspeha. Nažalost, ako ne posedujete kreativnost ili ste je u svom svakodnevnom radu zanemarili onda ste se sveli samo na rutinu i ponavljanje, prosečnost. Ovde treba napomenuti i najčešće prepreke kretivnom razmišljanju - strah
da nismo u pravu i strah od pravljenja greške. Za kreativnost je potreban trud
da se oslobodimo kočnica i strahova, jer naš mozak po svojoj prirodi nije a
priori kreativan, zato treba raditi na oslobađanju mozga od inhibitora koji ga
ograničavaju u kreativnom razmišljanju. Možemo reći da većinu našeg ponašanja
na poslu i izvan njega predstavljaju visoko cenjene veštine i rutinsko
ponavljanje istih, dok je kreativnost neophodna za promene, novine, inovacije,
invencije, usavršavanje i nove poslovne mogućnosti.
Iz toga razloga kreativnost
je postala “tajni
sastojak” svakog posla i konkurentna prednost. Psiholozi kažu da je razlog ovakvnom ponašanju komoditet
dostupan svima zbog kojega su svi
„uspavani i uprosečeni“, ali i strah i inhibicija.
Ako menadžment tim jednog
preduzeća jedinu nadu za pobedu, preživljavanje
i veći profit vidi u stručnosti, a biti stručniji u odnosu na konkurenciju postaje imperativ, onda se ovakvo preduzeće nalazi na lošem putu.
Naime, morate priznati da ne možete sprečiti svoju
konkurenciju da se stručno usavršava, možda na isti način kao i vi ili možda čak i
bolje. Takođe, ako se osećate sputano, ili vam menadžment tim ne da da se
„razigrate“ teško je da budete kreativni. Samo uklanjanje sputanosti nije uslov da razvijate kreativno razmišljanje,
potrebna je želja,volja i jasan cilj. Ne postoji osoba koja ne može kreativno
razmišljati, mada moramo priznati da ne poseduju svi istu kreativnos. Svako od
nas ima dar za nešto više a za nešto manje.
Za razliku od usavršavanja koje
može biti isto, kreativno mišljenje je originalno, i to ga razlikuje od drugih
vrsta mišljenja. Kreativna dostignuća su izuzetna, retka, neobična, jedinstvena
i neponovljiva, a odlikuje ih pokretljivost i elastičnost. Elastičnost predstavlja
sposobnost dolaska do velikog broja ideja i rešenja, a pokretljivost mišljenja
je sposobnost promene rešenja[1]
U stvarnom životu velika većina ljudi se zadovoljava nekim rešenjem i nema
potrebu da ga menja, već ga samo koristi i primenjuje. Međutim, ako ste
kretivni mislilac onda želite da promenit
postojeće rešenje, da ga dopunite, unapredite, razvijete ili u potpunosti
izmenite.
Šta je kreativnost?
Kreativno razmišljanje uključuje razdvajanje i restruktuiranje našeg
znanja o nečemu u cilju postizanja nečeg novog u okviru postojeće prirode
stvari.(Wertheimer 1959)[2] Postoje brojne definicije krativnosti.
Velika većin definicija sugeriše ideju da je kreativnost stvaranje novih ideja
koje uključuju radikalno otkriće ili rešenje problema, odnosno temeljno
reformulisanje problema ili procesa (Newell and Shaw 1972).[3] Kod
nekih autora kreativnost obuhvata kreativno rešenje koje se jednostavno može
ukopiti u već postojeće rešenje na drugačiji način. Higgins (1999) je dao
definiciju da kreativno rešenje bilo novo ili unapređeno (već postojeće) mora imati vrednost .[4]
Po Higginsu kreativnost se definiše sa četrir slova P[5]:
·
Product (rezultat ili
proizvod)
·
Possibilities (mogućnosti
organizacione kulture)
·
Processes (proces, postupak,
tehnika)
·
Personal and group creativity
(lična i grupna kreativnost)
Prvi P - proizvod ili rezultat se ne pojavljuje
dok ostala tri P nisu aktivirana i u funkciji. Pored ovoga kreativno mišljenje
uključuje motivaciju i emocije. S druge strane po Bodenu (1998)[6]
postoje tri glavne vrste kreativnosti:
·
Kombinacija-spajanje,
ova kreativnost uključuje nove kombinacije već poznatih ideja-rešenja
·
Istraživanje-
istraživanje i analiziranje već postojećih ideja i koncepcija i uz pomoću njih
stvaranje novih
·
Transformacija-promena
nekih dimenzija, struktura i ideja tako da nastaju nove ideje i strukture
Kreativno razmišljanje igra značajnu ulogu u
nastanku i stvaranju inovacija. Ovde bi naglasio razliku između inovacije i
invencije. Invencija
je relativna ili apsolutna novina u odndosu na postojeće stanje i u osnovi je
to prva faza u stvaralačkom
procesu. Inovacija je praktično primenjena invencija. Veliki broj naučnih
radova ukazuje na vezu između upravljanja i razvoja intelektualnog kapitala i
kreativnosti. Upravljanje inetelktualnim kapitalom zahteva sistemski pristup
koji će omogućiti kreativnom razmišljanju i kreativnosti da ostvari
kompetitivnu prednost i unapredi poslovanje. Jednostavno rečeno kreativnost je
sposobnost da se stvari vide i urade na nov i/ili drugačiji način.
Kreativno i pozitivno mišljenje u poslovnoj
praksi
Školski sistem i obrazovanje nažalost nedovoljno rade na razvijanju
kreativnog uma i razmišljanja kod dece. Razlozi su mnogostruki. Kreativnost
uglavnom vezuje svet umetnosti,te je ustaljeno mišljenje većine da je kreativnost
isključivo vezana za talenat pojedica. Ovo se kasnije nastavlja i na radnom
mestu gde se kreativnost vezuje za slučajnu kombinaciju događaja i sretan
splet okolnosti. Iz ovoga proizlazi da
se povodom toga ništa ne može uraditi i da se sa kreativnosti čovek rađa.
Naprotiv, kreativnost se uči! Ovakav negativan pristu krativnom razmišljanju
leži u činjenici da svaka vredna kreativna ideja mora biti i logična, ako nije
logična na prvi pogled obavezno je i odbačena, ali onda ne možemo govoriti o
kreativnosti, jer kreativnost pomera granice logike. Kreativna ideja na prvi pogled nije uvek logična,
potrebno je vreme da se uoči njena vrednost i da se uvidi rezultat njene primene. Ovo se naziva samoupravljivi
sistem. Nažalost, većina preduzeća, škola i ljudi ne želi da sa pasivnih
sistema gde se nalazi većina pređe na
samoupravljive sisteme, koji potiču kreativnost. Kreativan pristup se odbacuje i zbog činjenice da kreativne ideje
nastaju same od sebe, u trenutku inspiracije na
osnovu nečijeg talenta da smišlja ideje. Naše je samo da
pronađemo ove ljude i sačekamo taj trenutak
inspiracije kada moramo ohrabriti kreatore da razvijaju ideje. Međutim, nauka i život
pokazuju da kreativno mišljenje poseduju svi i da ga treba negovati i
razvijati. Kreativno mišljenje je divergentno jer nudi vše rešenja. U poslovnoj
psihologiji koriste se različite tehnike za podsticanje i razvijanje kreativnog
razmišljanja kod zaposlenih. U osnovi kreativan način razmišljanja se može
stimulisati slobodnom voljom i sistemom korak po korak (lateralno
razmišljanje). Po Števančecu (2006)
najčešće tehnike koje se koriste u rađanju ideja u preduzeću su: tehnika
prostih asocijacija, analiza pomoću metafora-poređenja, analiza pomoću liste
delatnosti, lista pitanja (intervju), smašna pitanja, imitiranje-industrijska
špijunaža, analiza tuđih grešaka, raščlanjivanje problema na delove.[7]
Sve ove tehnike se mogu primenjivati u grupi ili pojedinačno. Kreativno
razmišljanje i njegov rezultat su uglavnom kombinacija originalnosti i
prikladnog razmišljanja. Edward De Bono (1967) je uveo pojam lateralnog načina
razmišljanja, koji u osnovi zahteva promenu načina posmatranja i rezonovanja
stvari-promena paradigme posmatranja. U osnovi mi očekujemo da se stvari
dešavaju na uobičajen način i ne razmišljamo kreativno, ako bi kojim slučajem
mogli da zaobiđemo uobičajeni tok misli i razmišljanja te preko bočnog toka
ponovo sagledamo problem, doćićemo do novog kreativnog rešenja. [8]
No, generalno ako želimo pronaći rešenje onda je neophodno prvo uočiti i
prihavtiti problem, pa analizirati problem, pronaći moguća rešenja, izabrati
najbolja od njih i na kraju treba izabrano rešenje implemetnirati i sprovesti
do kraja.
Pozitivni stavovi su katalizator kretivnog razmišljanja
Svako od nas bi problem trebao posmatrati kao interesantnu i emotivno
prihvatljivu pojavu. Većina ljudi negira probleme i okreće glavu od njih. Oni
su osuđeni da gube bitku sa problemima. Za razliku od većine kretivni čovek se
hvata u koštac sa problemima i pokušava da pronađe rešenja. „Rešavanje problema
je zabavan proces, donosi nova znanja, nagrađuje, izgrađuje ego i pruža pomoć
celokupnom društvu“[9].
Kretaivno mišjenje podrazumeva radoznalost i izazov. Iz radoznalosti čovek
pronalazi rešenja i otkriva novine. Pozitivan stav prema životu i verovanje da
se većina problema može rešiti su osnove kretivnog razmišljanja.
Konstruktivno nezadovoljstvo predstvalja
pozitivno nezadovoljstvo koje traži rešenja problema. Ono nam pomaže da tražimo
probleme i samim time ih češće i rešavamo. Priču i pristup problemu treba
graditi sa pozitivnim stavom, uvek treba gledati dobre strane problema i/ili situacije, i na osnovama pozitivnog
pristupa tražiti rešenja. Svako rešenje treba da prođe test javnosti tek tada
znamo da li smo uspeli ili ne.
Koje su prepreke kreativnom načinu razmišljanja
Već sam naveo neke od prepreka kreativnom
mišljenju kao što su strah od novog i pogrešno gledanje na kretivnost. Pored
ovoga kao prepreke kretivnom mišljenju nalazimo i negiranje problema. Nažalost
mnogi ljudi odbijaju da se suoče sa problemom, čak negiraju njegovo postojanje
i uoče ga tek (i prihvate) kada je obim problema toliko velik da ge je jako
teško rešavati. Sledeći stav koji
predstavlja prepreku kretivnom mišljenju je uverenje da se nešto ne može
uraditi, to je predaja unapred, bez pokušaja da se bilo šta uradi. Stav ne
mogu to da radim ili ne postoji ništa što ja mogu da uradim povodom toga, predstavlja negaciju i omalovažavanje samog sebe i svojih sposobnosti.
Problem će rešiti eksperti a ja nisam ekspert i samim time ne mogu ga rešiti.
Ovo je i lakši put (nažalost i najčešći).
Mišljenje da ja nisam
kreativan/a, negativno utiče na kretivno mišljenje. Svako u sebi poseduje dozu
kretivnosti do određene granice. Šta će
pomisliti okolina je kod nekih veoma važno. U nekim društvima postoji loš stav
da treba biti prosečan, ne treba se isticati. Već smo rekli da je strah od
neuspeha jedan od glavnih prepreka za kreaivnost, kreativno razmišljanje i
rešavanje problema. Ovaj stav treba promeniti, jer neuspeh je jedno od posledica naše aktivnosti i može
biti očekivan a kao takav i prihvaćen. Treba podizati svest o činjenici da ne postoji
ništa loše u neuspehu. Ako nismo uspeli znači da smo preduzeli neku aktivnost, pokušali da se nešto uradi.
Sa tačke kretivnosti mnogo je bolje pokušati i ne uspeti u namerama nego uopšte
ne pokušati uraditi ništa, nažalost u našoj civilizaciji obrnuto je češće i
više prihvaćeno. Greške nisu zabavne ali se iz njih može mnogo naučiti.
Put koji vodi ka kreativnom mišljenju (kojim se
ređe ide ali se ipak ide)
Moderni menadžment radi
u stanju stalnih
promena, koje predstavljaju i šansa
i opasnost. Ova ˝burna˝ vremena zahtevaju kreativn razmišljanje
i kreativnost. Nove ideje guraju preduzeće unapred, a njihov nedostatak vodi unazad.
U ovim procesima uloga menadžera
je sve složenija jer oni poseduju autoritet da pokrenu proces inovacija i istraživanja
novih proizvoda i usluga, i na taj
način unaprede poslovanje. Menadžment može biti generator
kreativnosti, ali i glavna
prepreka kreativnom mišljenju. Mišljenje u jednom preduzeću treba biti
divergentno, što znači da misli nisu usmerene samo na jedno rešenje, već na
mnogo različitih mogućih rešenja. Ako razmišljamo konvergentno onda vidimo samo
jedno rešenje i sav napor je usmeren pronalaženju puteva do tog rešenja, drugih
rešenja nema. Na ovo se nadovezuje vertikalno i lateralno mišljenje.
Vertikalno mišljenje - ˝korak po korak˝ se razvija postepeno. Kod njega je misaoni proces usmerena ka jednom cilju i jednom rešenju. Kontrola svesti je jaka i osigurava usmerenost misli ka tom jedinom rešenju. Ovo je spor, racionalan i kontinuiran proces, koji često može biti efikasan. Za razliku od ovakvog linearnog mišljenja lateralno mišljenje ide ˝krivudavim˝ putem ima ˝skokove˝. Ovde asocijacije i ideje naviru sa svih strana i obogaćuju glavni tok misli. U ovom procesu nema ograničenja, zabrana, kontrole, samokritike. Pošto ideje dolaze iznenada rešenje se iznenada nametne kao bljesak. Kako bi bili uspešni u kreativnom razmišljanju mora postojati ravnoteža vertikalnog i lateralnog mišljenja. Slobodni lateralni procesi generiraju originalne i nove ideje, daju mašti „na volju“. Dok se vertikalnim procesima misli sređuju, ideje analiziraju, izabiru se najbolje, najefikasnije i najdelotvornije koje ćemo kasnije primeniti. Moderni menadžeri treba da prepoznaju i motivišu najkreativnije među svojim saradnicima, i da zajedno sa njima i svojim timom traže nove ideje i rešenja problema.
Vertikalno mišljenje - ˝korak po korak˝ se razvija postepeno. Kod njega je misaoni proces usmerena ka jednom cilju i jednom rešenju. Kontrola svesti je jaka i osigurava usmerenost misli ka tom jedinom rešenju. Ovo je spor, racionalan i kontinuiran proces, koji često može biti efikasan. Za razliku od ovakvog linearnog mišljenja lateralno mišljenje ide ˝krivudavim˝ putem ima ˝skokove˝. Ovde asocijacije i ideje naviru sa svih strana i obogaćuju glavni tok misli. U ovom procesu nema ograničenja, zabrana, kontrole, samokritike. Pošto ideje dolaze iznenada rešenje se iznenada nametne kao bljesak. Kako bi bili uspešni u kreativnom razmišljanju mora postojati ravnoteža vertikalnog i lateralnog mišljenja. Slobodni lateralni procesi generiraju originalne i nove ideje, daju mašti „na volju“. Dok se vertikalnim procesima misli sređuju, ideje analiziraju, izabiru se najbolje, najefikasnije i najdelotvornije koje ćemo kasnije primeniti. Moderni menadžeri treba da prepoznaju i motivišu najkreativnije među svojim saradnicima, i da zajedno sa njima i svojim timom traže nove ideje i rešenja problema.
Kako bi se ostvarili
maksimalni kreativni potencijali pojedinaca i tima, koriste se tehnike koje
mogu doprineti boljim rezultatima. Grupne tehnike rađanja ideja su
brainstorming (oluja mozgova), zapisivanje misli (brainwriting) i delfi metoda.
Jedna od osnovnih grupnih tehnika je ˝oluja mozgova˝ (brainstorming), koja
podrazumeva da se od grupe ljudi dobije
veliki broj ideja za kratko vreme. Pošto je ovo najčešća tehnika i ujedno
najjednostavnija, ali i najefikasnijih metoda grupnog kreativnog mišljenja
opisaćemo je malo detaljnije. Ona ne zahteva veće iskustvo ili pripremu, osim
veštog voditelja. Osnovne pretpostavke za ˝oluju mozgova˝ su da grupa broji od 6 do 12 ljudi, da traje do 45
minuta, da je problem unapred definisan a potrebne informacija predočene
unapred. Kod brfainstorminga atmosfera je opuštena bez spoljnih ometanja i posmatrača, postoji
potpuna sloboda iznošenja mišljenja i novih ideja a svaka ideja se tretira
isto. Niko nema pravo da podcenjuje, ocenjuje, kritikuje ili omalovažava bilo
koju ideju. Efekti ovakvog procesa suvišestruki:
·
identifikuju
se ideje koje odmah imaju praktičnu primenu
·
dobiju se
ideje koje dalje treba razraditi
·
analiziraju
se novi pristupi radu i problemu
Brainwriting se koristi
kod grupa koje broje 4 do 7 osoba i obrađuje manje stručne probleme sa većim
brojem mogućih rešenja. Delfi metof je
metoda koja predviđa razvoj preduzeća a zasniva se na statističkoj obradi i
analizi mišljenja eksperata za određenu oblast. Prognoze dobijene na ovom
principu se proveravaju nakon određenog perioda.
Tabela 1. Razlike
između kritičkog i kretivnog razmišljanja po Harrisu:[10]
Kritičko razmišljanje
|
Kretivno razmišljanje
|
analitično
|
generativno
|
konvergentno
|
divergentno
|
vertikalno
|
lateralno
|
verovatnoća
|
mogućnost
|
rasuđivanje
|
odloženo rasuđivanje
|
fokusirano
|
difuzno, opširno
|
objektivan
|
subjektivan
|
odgovor
|
Neki odgovor
|
leva hemisfera mozga
|
desna hemisfera mozga
|
verbalan
|
vizualan
|
linearan
|
asociativni, pridodat
|
razuman
|
obilje, plodnost, novitet
|
da ali
|
da i
|
Literatura:
Števančec, D. (2006) Lični menadžment. Maribor, Doba
fakultet
Wertheimer, M. (1959) Productive thinking. New York, Harper & Brothers
Higgins, J.M. (1994) Creative
Problem Solving Techniques: The Handbook of New Ideas for Business.
Florida: New Management Publishing Company, Inc.
Newell, A. And Shaw, J.C. (1972), Human problem solving, Prentice Hall,
Englewood Cliffs, Nj, pp 144-174
Higgins, L.F. (1999), Applazing principles of
creativity
management to marketing research efforts in high technology markets, Industrial
Marketing Management,
No. 28. pp. 305-317
Boden, M.A. (1998), Creativity and
artificial intelligence, Artificial intelligence, No 103, pp 347-356
Ristić,D.,Boršoš,A. Kliček,T. (2010), Kreativnost
kao katalizator razvoja intelektualnog kapitala,Novi Sad,Fakultet za menadžment
http://www.virtualsalt.com/crebook1.htm
[1] Števančec,
D. (2006) Lični menadžment. Maribor, Doba fakultet
[3]
Newell, A. And Shaw, J.C. (1972), Human problem solving, Prentice Hall,
Englewood Cliffs, Nj, pp 144-174
[4] Higgins, L.F. (1999),
Applazing principles of creativity management to marketing research efforts in high technology markets, Industrial
Marketing Management,
No. 28. pp. 305-317
[5]
Higgins, J.M. (1994). Creative Problem
Solving Techniques: The Handbook of New Ideas for Business. Florida: New
Management Publishing Company, Inc.
[6]
Boden, M.A. (1998), Creativity and artificial intelligence, Artificial
intelligence, No 103, pp 347-356
[7] Števančec, D. (2006) Lični
menadžment. Maribor, Doba fakultet
[9] Ristić,D.,Boršoš,A.
Kliček,T. (2010), Kreativnost kao
katalizator razvoja intelektualnog kapitala,Novi Sad,Fakultet za menadžment
Нема коментара:
Постави коментар